Senest opdateret 12. maj
1. udgave fra 2025 på forlaget Årets pressefotos
ISBN: 8788624076
Kategorier: Foto, Journalistik
pris: 120 kr – stand: ★★★★★★
Vægt: 880 gram
Årets Pressefoto Årets Pressefoto har i et halvt århundrede været Danmarks mest prestigefyldte fotokonkurrrence, og har siden starten af 1970'erne stræbt efter at motivere til udviklingen af fotojournalistikken og vise fotografernes evnen til at fortælle visuelle historier. Konkurrencen skal også udbrede kendskabet til fagets høje etiske standarder og værner om dansk fotojournalistiks troværdighed. Siden Pressefotografforbundet lancerede Årets Pressefoto i 1974, har fotokonkurrencen udviklet sig sammen med forandringerne i faget. Kategorier under forandring I nutidens Årets Pressefoto-konkurrencer sender deltagerne materialet ind i forskellige kategorier. De afspejler dels de klassiske pressefotografiske discipliner, som bl.a. nyhed, sport, portræt og reportage, dels arrangørernes løbende bestræbelser på at rumme forandringer inden for fotojournalistikken med nye og reviderede kategorier. Sådan har det ikke altid været. I de tidlige år med Årets Pressefoto, bestemte en jury, fra gang til gang, hvilke kategorier, billederne skulle premieres i ud fra det udvalg, der var sendt ind. I 1974 hed kategorierne Årets Billede, Årets Kollektion, Allround-kollektion, Årets Sportsbillede og Årets Spot. I 1977 kom Årets Farvebillede til, mens det først var i 1979, at begrebet Årets Billede blev afløst af Årets Pressefoto. Siden 1989 har de levende billeder også haft deres faste plads i konkurrencen med kategorien Årets Tv-fotograf {link}, som efterhånden har udviklet sig til fire kategorier for tv, video og web. Kategorierne Årets Pressefotograf og Årets Pressefoto er konkurrencens hovedpriser. Årets Pressefoto gives til fotografen bag det billede, en jury på tre eller fem personer udpeger som det bedste foto fra året. Prisen som Årets Pressefotograf gives til fotografen med den kollektion på fem billeder, som repræsenterer årets stærkeste visuelle stemme. Traditionelt har juryen lagt vægt på, at Årets Pressefotograf har mestret mange af fagets forskellige genrer, typisk også med fotos fra nogle af årets væsentlige historier og begivenheder. Fra og med 2019-konkurrencen lægges der lige så høj grad vægt på at hædre den specialiserede fotograf, som formår at skabe en stærk visuel profil indenfor sit felt. Også andre af kategorierne i Årets Pressefoto forandrer sig i takt med at fotojournalistikken udvikler sig. For eksempel blev kategorien 'feature' i 2008 afløst af 'reportage', som lægger op til, at en historie fortælles gennem en mere rapporterende arbejdsmetode
Find flere bøger fra samme bogsælger og spar penge i fragt!. Klik her og find flere bøger fra samme bogsælger