Senest opdateret 13. juli
1. udgave fra 1977 på forlaget Gyldendals Pædagogiske Bibliotek
Oplag: 1
ISBN: 87-01-54072-6
Kategorier: Historie:Danmark, Pædagogik, Undervisning
pris: 170 kr – stand: ★★★★★★
Vægt: 820 gram
336 sider. Orig. indbunden biblioteksudgave. Illustr. s/h. Doktorafhandlng ved Danmarks Lærerhøjskole: Lille barn, Hvis er du?. En skolehistorisk undersøgelse over reformbestræbelser inden for den danske folkeskole i mellemkrigstiden. Indscannet version af gammel lektørudtalelse Hvormeget siger Vanløse-forsøgene, Egeberg-Sagen og Jens Nielsens frie skole i Vejen mon nutiden? Det var alt sammen led i pædagogiske reformbestræbelser i mellemkrigstiden (1920-1940), som ersporadisk beskrevet i Inger Moes Moderne skoletanker og forsøgsskoler (1948) samt hos Sofie Rifbjerg Træk af den moderne opdragelses historie (1966). Men spørgsmålene: Hvorfor opstod dennereformbevægelse? Hvem deltog? Fra hvilke sociale og politiske miljøer udgik reformisterne? Hvilken betydning fik deres bestræbelser for folkeskolelovgivningen? - blev ikke tilstrækkeligt besvaret,og det er her Ellen Nørgaard sætter ind med sin skolehistoriske undersøgelse (doktorafhandling), der bl. a. viser, at mange af de argumenter, man dengang anvendte for og imod nydannelser inden foruddannelsessektoren, stadig indgår i vores aktuelle debat. Ud over det jeg nævnte i starten, behandles skoleforsøgene på Frederiksberg, forsøg ved øvelsesskolen i Haderslev, skolepsykologiensopblomstring (Henning Meyer),de pædagogiske reformbestræbelser inden for Socialdemokratiet (Vilh. Rasmussen), og et helt kapitel er helliget periodens seksuelle frigørelse. Som det måske ses, harE. N. koncentreret sig om folkeskoleområdet, og alene af den grund må afhandlingen have betydelig almen interesse. Pænt eksemplar. Skolehist. samling (HRN) Lektørudtalelse
Senest opdateret 23. august
Kategorier: Pædagogik, Undervisning
pris: 70 kr – stand: ★★★★★
Vægt: 800 gram
Gyldendal, 2005. 300 sider. Illustreret s/h. Heftet.. Med dedik. på fribladet. Med afsæt i tre forskellige forløb tegner forfatteren et nuanceret billede af reformpædagogikken, dens dannelsesidealer og menneskesyn, og dens historiske forudsætning i efterkrigstidens Danmark. 010321 Undervisning