Søg efter bog


Din søgning gav: 2 resultater
  1. Intet billede af bogen

    Senest opdateret 14. marts

    Odense-Svendborg banen 1876-1976

    Af Viinholt-Nielsen, Lars

    fra 1976Odense Universitetsforlag

    ISBN: 8774921797

    Kategori: Øvrige

    pris: 170 kr

    Sideantal: 278
    Indbinding: Paperback. Tværformat
    Illustreret sort/hvid.


    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog



  2. Intet billede af bogen

    Senest opdateret 14. marts

    Nordvestfyenske Jernbane. Odense - Middelfart - Bogense 1911 - 1966

    Af Viinholt-Nielsen, Lars

    fra 2011 på forlaget Bane Bøger

    ISBN: 9,78879E+12

    Kategori: Øvrige

    pris: 195 kr

    Sideantal: 168
    Indbinding: Illustreret kartonbind, kvadratformat
    Rigt illustreret med fotos. Tilfældigheder gjorde, at statsbanen Odense-Middelfart i 1865 fik et sydligt forløb og Odense-Bogense banen kom til at gå i en bue mod nord. Derved opstod et stort jernbanetomt rum i denvelhavende og frugtbare egn mellem Odense, Bogense og Middelfart. Kampen for en bane i dette område var forholdsvis kort ? fra 1897 til 1911, men fyldt med sprængstof på grund af interessemodsætninger. Baneanlægget måtte derfor finansieres lokalt uden den sædvanligestøtte fra staten på halvdelen af anlægsomkostningerne.Dette var naturligvis et handicap i forhold til andre baner, men banen var i mange år en driftsøkonomisk succes med en betydelig trafik, og dens anlæg gav anledning til en stor aktivitet på egnen. Indtil udbruddet af 2. Verdenskrig var banen forbilledligt drevet med hyppig toggang og billige takster, og den gav store fordele for egnens erhvervsliv og befolkning. Den 2. Verdenskrig og Besættelsen gik hårdt ud over banen. Ved et terrorangreb mod et tog ? udført af amerikanske flyvere i januar 1945 ? mistede 4 personer livet og mange blev såret. Banens finansiering ved banklån, stor letsindighed ved opbygning af en pensionskasse, en særdeles stedmoderlig behandling fra statens side samt en modernisering der løb af sporet medførte tilsammen, at driftsøkonomien efter 2. Verdenskrig efterhånden blev stærkt forværret. Da der forestod store investeringer i nyt spor og materiel gav kommunerne op. Banens sidste år var således præget af afvikling også set i lyset af den hastigt ekspanderende vejtrafik. Banens historie fra de første konkrete planer i 1897 til og med likvidationens afslutning i 1971 beskrives detaljeret, ligesom der er større selvstændige afsnit omhandlende strækningsbeskrivelse, personale, driftsmateriel og postforhold.


    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog



betalings kort