Kategorien: PædagogikDenne kategori indeholder 1001 bøger.



  • 31Billede af bogen Pædagogfaglig ledelse - Om ledelse af pædagogiske institutioner

    Senest opdateret 12. april

    Pædagogfaglig ledelse - Om ledelse af pædagogiske institutioner

    Af Daniela Cecchin & Michael Wennerberg Johansen

    1. udgave fra 2008 på forlaget BUPL

    Oplag: active

    ISBN: 978-87-7738-190-4

    Kategorier: Faglitteratur, Ledelse & Management, Pædagogik

    pris: 95 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 535 gram

    Som ny og ulæst. - 204 sider. Pædagogfaglig ledelse er et nyt begreb, der beskriver ledelse af dagtilbud. Pædagogfaglig ledelse kombinerer ledelsesteori med pædagogisk viden og erfaringer, hvilket giver en langt bedre forklaringskraft til hvad ledelse af pædagogiske institutioner indebærer. Hvor gængs ledelsesteori placerer den pædagogiske faglighed alene inden for disciplinen faglig ledelse, siger pædagogfaglig ledelse at alle ledelsesdiscipliner (personaleledelse, økonomisk og administrativ ledelse, strategisk ledelse og faglig ledelse) skal gennemsyres af pædagogisk viden og erfaringer. Ledelse udøvet på baggrund af pædagogfaglig ledelse sikrer, at pædagogiske institutioner drives og udvikles optimalt, samt at kommunerne får et højt kvalificeret pædagogfagligt input til udvikling af politikker for børn og unge. Bidragene i antologien tager udgangspunkt i forskellige aspekter ved det at lede pædagogiske institutioner ud fra et ledelsesmæssigt, pædagogisk, administrativt og samfundsmæssigt perspektiv.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 32Billede af bogen Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner

    Senest opdateret 12. april

    Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner

    Af Finn Salbøg Birkelund

    1 . udgave fra 2002 på forlaget Klim

    Oplag: active

    ISBN: 87-7955-099-1

    Kategorier: Faglitteratur, Organisation, Pædagogik, Studiebøger

    pris: 155 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 425 gram

    Ubrugt - pæn og hel som næsten ny - 227 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Den pædagogiske institution stilles i disse år over for en lang række nye udfordringer fra omgivelserne. Politikere, forvaltning og brugere har store og ofte modsatrettede forventninger, som skal imødekommes, samtidig med at institutionen udvikler den pædagogiske kerneydelse og den organisatoriske praksis. Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner søger med baggrund i en pædagogisk-sociologisk forståelsesramme at komme med svar på, hvad disse udfordringer betyder. Omgivelsernes forventninger analyseres og diskuteres med udgangspunkt i de to temaer: • Den offentlige modernisering: de overordnede samfundsmæssige betingelser, som institutionen skal virke i. • Den kulturelle modernisering: de livsvilkår, der omgiver det enkelte menneske. Samspillet med omgivelserne har stor betydning for, hvor- dan institutionen skal forstå sig selv som organisation. Igennem en række analyser og billeder af praksis beskrives institutionens muligheder for at agere i hverdagslivet og udvikle sig.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 33Billede af bogen Introduktion til ICDP-programmet

    Senest opdateret 12. april

    Introduktion til ICDP-programmet

    Af Karsten Hundeide

    fra 2016 på forlaget Institut for Relationspsykologi

    Oplag: active

    ISBN: 87-9968-330-X

    Kategorier: Psykologi, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 465 gram

    Introduktion til ICDP-programmet. ICDP - "International Child Development Programme" er et program udviklet til at sikre børns sunde psykiske og følelsesmæssige udvikling. ICDP har som grundtanke, at den bedste måde, hvorpå man kan hjælpe et barn, er at støtte og gøre barnets omsorgsnetværk stabilt og optimalt udviklingsstøttende. ICDP-programmet er udformet som et forebyggelsesprogram med fokus på samspillet mellem omsorgsperson og barn. Programmets grundlæggende formål er at reaktivere og bevidstgøre forældres og andre omsorgsgiveres medfødte ressourcer og evner til god pleje og understøttende samspil. Denne bog er obligatorisk grundbog for certificerede ICDP-uddannelse.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 34Billede af bogen Pædagogisk relationskompetence

    Senest opdateret 12. april

    Pædagogisk relationskompetence

    Af Helle Jensen, Jesper Juul

    1 . udgave fra 2002 på forlaget Apostrof

    Oplag: active

    ISBN: 87-5910-521-6

    Kategorier: Psykologi, Pædagogik

    pris: 175 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 645 gram

    Hård indbinding - Få brugsspor på omslaget NÆSTEN som ny. - 286 sider. Et bud på en definition af pædagogisk relationskompetence, samt en redegørelse for de værdiforestillinger, der knytter sig til de professionelle voksen-barn relationer i daginstitutioner og skoler, samt de øvrige relationer i den pædagogiske verden.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 35Billede af bogen Mere anerkendelse i børnehøjde

    Senest opdateret 12. april

    Mere anerkendelse i børnehøjde

    Af Berit Hertz og Frank Iversen

    1 . udgave fra 2007Dansk Psykologisk Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-7706-494-1

    Kategorier: Kompetenceudvikling, Psykologi, Pædagogik

    pris: 105 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 405 gram

    - Ny ubrugt bog. - 223 sider. - Inspiration og metoder til en ressource- og løsningsfokuseret tilgang til dagliglivets udfordringer, hvor der tages afsæt i barnets og dets omgivelsers ressourcer og kompetencer

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 36Billede af bogen Hallo - er der hul igennem?

    Senest opdateret 12. april

    Hallo - er der hul igennem?

    Af Ann-Elisabeth Knudsen

    1. udgave fra 2009Schønbergs forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-367-8

    Kategorier: Børn & forældre, Krop & sind, Personlig udvikling, Psykologi, Pædagogik, Ungdom

    pris: 145 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 290 gram

    Fin, hel og ren som næsten ny - 202 sider. Beskrivelse af hjernens udvikling hos drenge og piger med henblik på, hvad hjerneudviklingen betyder for deres reaktionsmønster, indlæring og sociale relationer. Derigennem kan forældre bedre forstå og håndtere barnet i dets forskellige udviklingstrin.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 37Billede af bogen Relationer i organisationer

    Senest opdateret 12. april

    Relationer i organisationer

    Af Gitte Haslebo

    1 . udgave fra 2004Psykologisk Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-7706-351-1

    Kategorier: Kommunikation, Ledelse & Management, Organisation, Pædagogik, Studiebøger

    pris: 110 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 640 gram

    NÆSTEN som ny - 358 sider Bogens beskrivelse på bagsiden. - Der hverdagssprog vi møder andre med, har opfe utilsigtede negative virkninger på vores indbyrdes relationer, fordi vi kommer til at fokusere på det enkelte individ frem for relationer, på årsagsforklaringer frem for fælles forståelse og på tildeling af skyld frem for tilkendegivelse af anerkendelse og værdighed. Erhvervspsykologisk konsulent Gitte Haslebo udfordrer den traditionelle psykologi og måden, hvorpå vores kultur forsøger at forstå og udvikle det enkelte individ, de indbyrdes relationer og organisationer. Samtidig præsenteres nye begreber, der kan indgå i et mere respektfuldt, rummeligt og kraftfuldt sprog. Bogen igennem omsættes de systemiske, anerkendende, narrative og socialkonstruktionistiske begreber til konkret praksis bl.a. ved hjælp af mange illustrative historier, der belyses både fra lederens, medarbejderens og konsulentens perspektiv. Forfatteren problematiserer de gængse metoder til at fremme personlig udvikling, løse problemer og afgøre konflikter i organisationer og breder i stedet en vifte af alternative metoder ud, der kan skabe relationelt ansvar, dialog og læring. Bogen henvender sig til ledere, medarbejdere samt interne og eksterne konsulenter, der har brug for nye metoder til at skabe læring og udvikling i organisationer. Studerende med interesse for erhvervspsykologi, organisationsteori, kommunikation, retorik, ledelse, personalepolitik og organisationsudvikling vil også få glæde af bogen.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 38Billede af bogen Pædagogens grundfaglighed- grundbog til pædagoguddannelsen

    Senest opdateret 12. april

    Pædagogens grundfaglighed- grundbog til pædagoguddannelsen

    Af Ida Kornerup og Torben Næsby

    1. udgave fra 2015 på forlaget Dafola

    Oplag: active

    ISBN: 978-87-7160-016-2

    Kategorier: Pædagogik, Studiebøger

    pris: 235 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 710 gram

    Bogen er næsten som ny - der har været skrevet navn I den, men det er fint dækket til. - 300 sider Beskrivelse fra bogens bagside: Denne grundbog til pædagogens grundfaglighed er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet for uddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivit.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 39Billede af bogen Plant et værksted - grundbog om æstetik-skabende virksomhed

    Senest opdateret 12. april

    Plant et værksted - grundbog om æstetik-skabende virksomhed

    Af Suzanne Ringsted og Jesper Froda

    2. udgave fra 2002Nordisk Forlag A/S

    Oplag: active

    ISBN: 87-00-49424-0

    Kategorier: Pædagogik, Studiebøger, Undervisning

    pris: 85 kr – stand: ★★★★★★

    Pæn bog som næsten ny - der har været skrevet navn I bogen, det er dækket pænt af. - STIKOD om indholdet. Illustreret - Socialpædagogisk bibliotek - Indhold: Æstetik - et nyt og dog gammelt omdrejningspunkt ; Værksted og formning - lidt historie ; Om teori og praksis ; Hvis er læreprocessen? ; Små og store børns livssituation ; Værkstedsarbejde og personlighedsdannelse ; Sanseintegration ; De mange intelligenser - Howard Gardners teori ; Begrebsudviklingen ; Fantasi ; Kreativitet ; Hvorfor tegner børn og unge, som de gør? ; Den billedsproglige udvikling ; Billedpædagogikker ; Arne Tragetons teori - rum- og formskabende udvikling og pædagogik ; Reformpædagogiske rødder - Brittain & Lowenfeld samt Bernadotteskolen ; Freinets pædagogik ; Pædagogikken i Norditalien ; Værksteder i dag- og døgninstitution ; Værksteder i indskolingen og skolen ; Fremtidens værksteder

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 40Billede af bogen Liv & læring - i pædagogiske kontekster

    Senest opdateret 12. april

    Liv & læring - i pædagogiske kontekster

    Af Daniela Checchin, Else Sander

    1 . udgave fra 1999 på forlaget BUPL

    Oplag: active

    ISBN: 87-7913-029-1

    Kategorier: Pædagogik, Studiebøger

    pris: 105 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 435 gram

    Fin som ny - der har været skrevet navn i bogen men det er pænt dækket af - hæftet - - 223 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: PÆDAGOGISK BOGKLUB "Liv & læring i pædagogiske kontekster" henvender sig først og fremmest til pædagoger og pædagogstuderende, men kan med udbytte læses af alle med interesse for ny viden om læringsprocesser. De enkelte artikler er byggesten til teoretisk forståelse og analyse af læring som begreb og som element i pædagogisk praksis. Forfatterne er danske og udenlandske forskere på området.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 41Billede af bogen Børns fortællinger

    Senest opdateret 12. april

    Børns fortællinger

    Af Vicki June Sieling

    1 . udgave fra 2010Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0304-272-3

    Kategorier: Psykologi, Pædagogik

    pris: 135 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 280 gram

    Fin, hel og ren bog som ny. - 181 - Inro/beskrivelse. Narrativ og anerkendende pædagogik har i de senere år fået stor opmærksomhed i mange pædagogiske kredse, men det kan være svært at omsætte de gode intentioner om en anerkendende holdning til praksis. Børns fortællinger beskriver, med afsæt i den pædagogiske retning ”Den Integrerende Baggrund”, hvordan man kan arbejde med narrativitet og anerkendelse i pædagogisk praksis. Den Integrerende Baggrund er inspireret af systemisk teori og sigter mod at skabe en inkluderende og integrerende pædagogik, hvor det enkelte barns fortælling og dennes betydning integreres i børnegruppens fælles fortællinger, lege og aktiviteter. Bogen handler om ”det lige møde”, hvor børn og voksne handler sammen i en ligeværdig situation. Barnet udvikler med den voksnes hjælp erkendelser om sig selv og verden gennem fortællinger. Dette dokumenteres i form af plancher, i ”barnets bog”, læringshistorier om barnet m.v., som den voksne bruger til at følge op på og støtte det enkelte barns engagement og kompetence. Børns fortællinger henvender sig til uddannede pædagoger i institutioner, der ønsker at påbegynde eller videreudvikle arbejdet med anerkendende og narrativ pædagogik med udgangspunkt i Den Integrerende Baggrund. Den henvender sig desuden til studerende på pædagoguddannelsen. Vicki June Sieling, cand.psych.aut., er efteruddannet i systemisk og narrativ teori og metode, bl.a. på DISPUK. Hun har de sidste 10 år arbejdet i offentlige organisationer, både som supervisor, projektleder, konsulent, terapeut og kursusholder primært med socialt arbejde med børn, unge og deres familier, men også i en række daginstitutioner, bl.a. i Hillerød Kommune.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 42Billede af bogen Sunde børns problemer

    Senest opdateret 12. april

    Sunde børns problemer

    Af Lars Rasborg

    1 . udgave fra 2009Akademisk forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-878-5

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik, Studiebøger, Sundhed

    pris: 135 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 220 gram

    Bogen er fin som næsten ny - 144 sider. TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE EMMA på tre år afviste sin mor og ville kun have hjælp af sin far. SAMMY på 14 år passede ikke skolen. Disse to børns forældre fik i løbet af seks-ti samtaler med en psy-kolog en forståelse af deres børn og erfaring med nogle metoder, der gjorde dem i stand til at løse problemerne. Inden forældrene søger hjælp, har de ofte gjort mange for-søg på selv at løse problemet. Og når de søger hjælp, er de ofte frustrerede og føler sig afmægtige - ønsket om en positiv forandring er meget stort. SUNDE BØRNS PROBLEMER handler om, hvordan foræl-dre med passende vejledning selv kan hjælpe deres barn, og om, hvordan andre, fx daginstitutionen eller skolen, kan medvirke. Bogen handler desuden om, hvordan sider af børns personlighed i almindelighed kan forstås, og om, hvordan man kan støtte sit barns udvikling. Bogen henvender sig til alle med interesse for børns udvikling: forældre, pædagoger, lærere, sundhedsplejersker, børnepsykiatere og studerende, psykologer og bedsteforældre.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 43Billede af bogen Narrativ dokumentation

    Senest opdateret 12. april

    Narrativ dokumentation

    Af Janne Hedegaard Hansen

    1 . udgave fra 2009Akademisk forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-664-2

    Kategorier: Faglitteratur, Kommunikation, Pædagogik

    pris: 135 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 205 gram

    Fin som ny - 132 TEKST FRA BOGENS BAGSIDE Mange pædagoger og lærere opfatter krav om dokumentation som endnu en opgave, et rent administrativt anliggende, som tager tiden fra den pædagogiske opgave. Sådan behøver det imidlertid ikke at være. Den narrative dokumentationsmetode gør dokumentationsarbejdet til en integreret og meningsfuld del af det pædagogiske arbejde i skoler og institutioner. Gennem de professionelles egne fortællinger om begivenheder fra hver-dagen afdækker metoden de logikker, problem- og løsningsforståelser, som pædagogen eller læreren tænker og handler ud fra i sit pædagogiske virke. Den er således et godt redskab til at udforske og dokumentere egen prak-sis på pædagogikkens egne betingelser. Den narrative metode bidrager desuden til udvikling og kvalificering af den pædagogiske indsats, samti-dig med at den styrker kvaliteten af dokumentationsarbejdet. Janne Hedegaard Hansen viser, hvordan man kan arbejde med metoden i praksis, og præsenterer de teoretiske og videnskabsteoretiske forud-sætninger for metoden. Bogen henvender sig til studerende på lærer-og pædagoguddannelsen, diplom- og andre videregående uddannelser inden for det pædagogiske felt. Desuden henvender den sig til pædagoger og lærere, ledere og konsulenter, der arbejder med pædagogiske problem-stillinger.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 44Billede af bogen Barndom og pædagogisk kvalitet i dagtilbud

    Senest opdateret 12. april

    Barndom og pædagogisk kvalitet i dagtilbud

    Af Torben Næsby

    3. udgave fra 2017-01-23 på forlaget BoD – Books on Demand

    Oplag: active

    ISBN: 87-7188-600-1

    Kategorier: Faglitteratur, Forvaltning, Ledelse & Management, Organisation, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 325 gram

    Ny ubrugt bog - Paperback - 172 sider - Børnene er det råstof, Danmarks fremtid skabes af. Derfor er det helt afgørende, at vi som samfund hele tiden gør os klogere på, hvordan vi giver alle vores børn den bedst mulige trivsel, tryghed, læring og udvikling. Det er et rigtig stærkt afsæt for at forske i, hvordan vi som samfund skaber den bedste kvalitet for alle vores børn i deres dagtilbud. Samtidig giver det os en særlig forpligtelse til, at vi som samfund bruger den viden, forskningen stiller til vores rådighed, når vi træffer de afgørende beslutninger om, hvordan dagtilbuddenes indhold og rammer skal være. Bogen her er en revideret og udvidet udgave af "Barndom og pædagogisk kvalitet i dagtilbud 2", der udkom sidste år. Der er nye kapitler om sociale relationer i og omkring skolestart, overgange mellem dagtilbud, skole og SFO, tidlig indsats og sundhed og sundhedsfremme. Endelig er der et nyt metodeafsnit med præsentation af konceptuel ramme og et nyt dialogværktøj, KVALid.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 45Billede af bogen De kompetente forældre

    Senest opdateret 12. april

    De kompetente forældre

    Af Margrethe Brun Hansen

    1. udgave fra 2001Aschehoug Dansk Forlag A/S

    Oplag: active

    ISBN: 87-7913-238-3

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 295 gram

    Næsten som ny - 179 sider - Der har været skrevet navn I bogen men det er pænt dækket af. - TEKST FRA BOGENS OMSLAG: >>Sig mig hvem dine forældre er- og jeg skal fortælle dig, hvordan du er«<, kunne denne bog også have heddet. Psykologen og forfatteren Margrethe Brun Hansen inddeler forældre i tre kategorier: de servicerende, de iscenesættende og de kompetente. Og i bogen beskriver og analyserer hun de tre forældretyper med flittig brug af eksempler fra sit eget daglige arbejde med at rådgive og vejlede forældre og pædagoger. Med udgangspunkt i velkendte situationer fra hverdagen løfter hun for eksempel blikket fra barnet, der uafladeligt råber: »Se mig, se mig!<<, for at hæfte sig ved barnets forældre. Hvad er det i deres adfærd, der giver dette barn så stort behov for opmærk- somhed?

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 46Billede af bogen Godt for børn

    Senest opdateret 12. april

    Godt for børn

    Af Niels Elkjær Krog, Lotte Secher

    1 . udgave fra 2010Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0304-024-0

    Kategorier: Børn & forældre, Kommunikation, Kompetenceudvikling, Personlig udvikling, Psykologi, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 365 gram

    Som ny - 245 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Godt for børn - anerkendende relationer i praxis rummer ny inspiration til de dagtilbud, der bygger på begreber som anerkendelse, omsorg og ligeværdighed. I bogen formidles teoretisk viden om anerkendende relationer, og der gives forslag til, hvordan teorien kan omsættes til virkelighed. Forfatterne fremlægger på baggrund af en lang række meget genkendelige, selvoplevede situationer fra dagligdagen en særlig arbejdsmåde, der kan støtte de ansatte i deres refleksioner over arbejdet med anerkendende relationer. Arbejdsmåden kan desuden danne udgangspunkt for dialog med forældre og andre samarbejdspartnere. Herudover handler bogen om betydningen af den struktur, som ansatte og forældre skaber for livet i institutionen, samt de samfundsmæssige og politiske forholds indflydelse på mulighederne for at skabe anerkendende relationer og derigennem styrke børns udviklingsmuligheder. Godt for børn er en varm og kærlig bog, skrevet med indføling med både børnene og de voksne og med mange eksempler fra hverdagen. Den henvender sig til pædagoger, pæda- gogstuderende og andre, der arbejder med børn, samt til forældre.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 47Billede af bogen Relationskompetence

    Senest opdateret 12. april

    Relationskompetence

    Af Jørgen Riber

    1. udgave fra 2010Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0304-232-4

    Kategorier: Børn & forældre, Personlig udvikling, Psykologi, Pædagogik, Studiebøger

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 180 gram

    Som ny - 157 sider. - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Samarbejde er en nødvendighed, når man sammen skal finde løsninger på store eller små problemer. Samarbejdets medie er samtalen, og i Relationskompetence giver Jørgen Riber anvisninger på, hvordan man kan fremme den professionelle samtale, så de involverede udvikler sympati for hinandens sag. Bogens grundholdning er, at det må være et krav til professionelle, der dagligt interagerer med andre mennesker, at de ved noget om, hvad der hhv. fremmer og hæmmer en samtale. Relationskompetence henvender sig til professionelle, der i deres dag- lige arbejde indgår i samarbejdsrelationer med andre mennesker, bl.a. lærere, pædagoger, specialpædagoger, socialrådgivere, sundhedsple- jersker m.fl. JØRGEN RIBER er læreruddannet og efteruddannet på DISPUK. Han arbejder i dag som selvstændig supervisor og terapeut. Har tidligere udgivet Forstået og forstyrret på Hans Reitzels Forlag.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 48Billede af bogen Anerkendelse i praksis

    Senest opdateret 12. april

    Anerkendelse i praksis

    Af Lis Møller

    1. udgave fra 2008Akademisk forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-136-5

    Kategorier: Børn & forældre, Kommunikation, Kompetenceudvikling, Ledelse & Management, Personlig udvikling, Psykologi, Pædagogik, Studiebøger

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 340 gram

    Bogen er som ny - 247 sider. - Med udgangspunkt i både praksisfortællinger fra SFO, socialpsykiatri og børnehave samt pædagogiske teorier beskrives anerkendelse som pædagogisk praksis. TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Anerkendelse og gode relationer mellem mennesker. Hvem kan næsten være imod? Det er det, de fleste mennesker i alle aldre, situationer og positioner gerne vil have, og det er det, professionelle i pædagogisk og socialt arbejde gerne vil praktisere. Spørgsmålet er imidlertid, hvad anerkendelse er, og hvad der skal til for at skabe gode og ligeværdige relationer? I Anerkendelse i praksis inddrager Lis Møller forskellige relationsorienterede metoder og supervision. Det teore- tiske fundament baseres især på den norske forsker og psykolog Anne-Lise Løvlie Schibbyes arbejde, og de mange pointer relateres til en række praksisfortællinger fra forskellige pædagogiske sammenhænge. Resultatet er en konkret bog, der bygger bro mellem teoretisk viden og pædagogisk praksis. Samtidig er bogen en inspirerende indføring i, hvordan professionelle i pædagogisk og socialt arbejde systematisk arbejder med relationer.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 49Billede af bogen Empati

    Senest opdateret 12. april

    Empati

    Af Margareta Öhman

    1. udgave fra 1997Forlaget Børn & Unge

    Oplag: active

    ISBN: 87-8978-060-4

    Kategorier: Børn & forældre, Kommunikation, Psykologi, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 415 gram

    Pæn som næsten ny. Der har været skrevet navn I bogen men det er pænt dækket af. - 250 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: At støtte og fremme udviklingen af børns empatiske formåen og handlekraft er en naturlig og oplagt opgave for alle pædagoger. Men hvordan støtter man børns formåen til indlevelse og empati? Og hvad stimulerer børns behov for at give omsorg og øn- sket om at hjælpe andre? Bogen handler om hvordan pædagoger kan udvikle sit forhåndskendskab og fremme børns udvikling af kommunikativ og social kompetence. I et klima som præges af respekt for uligheder kan leg, drama og reflekterende samtale omkring oplevelser og følelser øge børns selver- kendelse og stimulere forskellige udtryksmåder, som baner vej for empatisk hand- lekraft. Forfatteren MARGARETA ÖHMAN er børnepsykolog og har gennem mange år beskæftiget sig med udviklingsarbejde med henblik på at styrke børns leg, sprog og empatiske formåen i daginstitutioner.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 50Billede af bogen Konflikter - sådan tackler du dem!

    Senest opdateret 12. april

    Konflikter - sådan tackler du dem!

    Af Lars Mogensen

    1 . udgave fra 2013 på forlaget Conflict.dk

    Oplag: active

    ISBN: 87-9964-570-X

    Kategorier: Børn & forældre, Kommunikation, Krop & sind, Ledelse & Management, Organisation, Personlig udvikling, Pædagogik

    pris: 160 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 460 gram

    Fin stand som næsten ny - indbundet - 213 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: DET SAGDE DU BARE IKKE! Her er den morsomste og mest seriøse bog, du ville ønske, at du havde læst for længe siden, hvis: ⚫ du vil lære noget om dig selv, hvordan du fungerer sammen med andre, og hvorfor det nogen gange går galt ⚫ du arbejder med mennesker, møder mennesker, træder andre mennesker over tæerne, og andre træder ind over dine grænser, og hvad du gør ved det ⚫ du vil lære, hvad dine børn og din partner egentlig siger til dig ⚫ du vil lære at tackle modstand og andre menneskers mystiske kommunikation på en underholdende måde Konflikter sådan tackler du dem! fortæller, hvorfor det kan være så svært at være sammen med andre mennesker, og hvorfor det er så vigtigt, at vi er det. Bogen er fyldt med sjove eksempler, værktøj og gode råd til at håndtere konflikter i hverdagen og på sin personlige og humoristiske måde skubber Lars Mogensen dig ind i dit eget indre, hvor du finder både kræs og bras. Han lærer dig at nyde dine gode sider og acceptere dine dårligdomme. Og han viser dig, at ydmyg selvglæde er guld værd, når andre mennesker gør dig grumset. Lars Mogensen - konfliktcoach og karatekæmper, forfatter til bogen "Konflikthåndtering" og en af Danmarks mest efterspurgte foredragsholdere med over 200 foredrag om året. Holder foredrag om kropssprog og kommunikation, konflikthåndtering, og hvorfor værktøjerne ikke altid virker.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 51Billede af bogen Børn der er anderledes - Hjernens betydning for barnets udvikling

    Senest opdateret 12. april

    Børn der er anderledes - Hjernens betydning for barnets udvikling

    Af Anegen Trillingsgaard, Mogens A. Dalby, John R. Østergaard

    1. udgave fra 1997Dansk Psykologisk Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-8978-072-8

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 540 gram

    Pæn som næsten ny - der har været skrevet navn I bogen men det er dækket pænt af. - 251 sider - hæftet - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: HjerneÅret bragte en række af landets førende eksperter på børneneuro området sammen. Det kom der en bog ud af. Det er første gang, vi på dansk har en samlet fremstilling af neurobiologisk betingede udviklingsforstyrrelser, skrevet af børnelæger, børnepsykiatere, børnepsykologer og neurologer, hver ud fra deres ekspertområde. Børn der er anderledes handler om børn med generel udviklingshæmning motoriske forstyrrelser kontaktforstyrrelser opmærksomhedsforstyrrelser, sprogforstyrrelser, forstyrrelse af social perception, epilepsi, tvangstanker, tvangshandlinger og tics hovedpine Bogen giver indhold til diagnoserne: mental retardering, cere- bral parese, autisme, Aspergers syndrom, dysfasi, dysleksi, DAMP, ADHD, epilepsi, OCD, Tourettes syndrom og migræne. Børn der er anderledes er informationsrig og dog lettilgængelig. Den er skrevet til de mange forskellige faggrupper, som har arbejdsmæssig kontakt med børnene. Studerende kan bruge bogen i deres uddannelse. Og forældre kan udvælge og læse de dele, som interesserer dem.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 52Billede af bogen Inklusionens pædagogik - Fællesskab og mangfoldighed i daginstitutioner

    Senest opdateret 12. april

    Inklusionens pædagogik - Fællesskab og mangfoldighed i daginstitutioner

    Af Carsten Pedersen

    1. udgave fra 2009Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-801-7

    Kategorier: Ledelse & Management, Pædagogik, Studiebøger

    pris: 135 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 290 gram

    Fin som ny - hæftet - 190 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: inklusionens pædagogik bygger på den mest aktuelle viden om socialt inkluderende pædagogisk praksis: Hvordan udvikles de faglige kompetencer, der er med til at skabe inkluderende lærings- og udviklingsmiljøer for alle børn i dagtilbud. Alle pædagogiske dagtilbud er i dag forpligtet på et inklusionsperspektiv. I forlængelse heraf oplever mange pædagoger en uoverensstemmelse mellem deres kompetencer og den udvidede opgaveportefølje, der er knyttet til de nye tiltag og ambitioner. Behovet for opkvalificering kommer tydeligst til udtryk i arbejdet med udsatte børn, børn som tidligere var blevet sendt videre til specialstøtte. Bogens fire forfattere arbejder alle med udviklings- og forskningsprojekter ved Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE), hvorfra de har udviklet en grundlæg- gende teoretisk viden om social inklusion som pædagogisk proces. Vidensgrundlaget for Inklusionens pædagogik er desuden empiriske erfaringer fra en række udviklingsprojekter, som forfatterne har gennemført i forskellige kommuner

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 53Billede af bogen Pædagogens kompetencer

    Senest opdateret 12. april

    Pædagogens kompetencer

    Af Daniela Cecchin, Else Sander, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund

    1 . udgave fra 1996 på forlaget BUPL

    Oplag: active

    ISBN: 87-8978-055-8

    Kategorier: Antologier, Faglitteratur, Kompetenceudvikling, Pædagogik

    pris: 85 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 430 gram

    Som næsten ny - der er skrevet navn I bogen men det er dækket af - 167 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Pædagogernes fagforening engagerer sig ikke alene i lonpolitik og arbejdsvilkår. BUPL deltager også i diskussionen af børn og unges vilkår og af det pædagogiske arbejdes betydning i samfundet. Denne antologi er et bidrag til debatten. En række forfattere giver heri deres bud på den pædagogiske faglighed. Tilsammen danner de et broget, men forhåbentlig sammenhængende billede af pædagogens kompetencer inden for store dele af det pædagogiske arbejdsfelt.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 54Billede af bogen Den professionelle pædagog

    Senest opdateret 12. april

    Den professionelle pædagog

    Af Lotte Mejl, Anette Hegelund Dalsgaard

    1 . udgave fra 2009Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-0303-470-4

    Kategorier: Pædagogik, Studiebøger

    pris: 185 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 340 gram

    Perfekt stand - hæftet - 192 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Den moderne pædagog har mange opgaver. Den vigtigste er naturligvis den pædagogiske indsats i forhold til barnene, men herudover tager den professionelle pædagog sig al en lang række andre ting, der sammen med den pædagogiske kerneydelse udgør hendes faglighed, hendes professionsviden. Den professionelle pædagog handler om alt det andet, som pædagogens arbejdsliv også rummer mødehåndtering, kommunikation med forældrene, den vanskelige samtale, dokumentation, samarbejde med kolleger og andre faggrupper m.v. Herudover giver bogen gode råd om at være ny medarbejder i institutionen, pædagogisk skriftlighed, god planlægning og ledelse og om, hvordan man kan forebygge stress og udbrændthed i en travl hverdag. Bogen kombinerer teori og praksis, men er primært praksisorienteret. Hvert kapitel afsluttes med nogle spørgsmål, som læseren kan reflektere over sammen med sine medstuderende eller kolleger. Bogen er desuden forsynet med skemaer, planlægningsark og modeller, der kan hjælpe til at skabe overblik i det daglige arbejde. Supplerende materiale findes på bogens hjemmeside: den-professionelle-pædagog.hansreitzel.dk Bogen henvender sig til såvel pædagogstuderende som uddannede pædagoger.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 55Billede af bogen Herre i eget hus

    Senest opdateret 12. april

    Herre i eget hus

    Af Marianne Egelund, Peter Friese

    1. udgave fra 1980Akademisk forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-5002-663-1

    Kategorier: Børn & forældre, Faglitteratur, Personlig udvikling, Psykologi, Pædagogik, Selvudvikling, Studiebøger

    pris: 175 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 345 gram

    Ren, hel, pæn og god stand, som næsten ny, efter 30 år i reolen. - hæftet - 215 sider. - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: HERRE I EGET HUS" HANDLER OM ARBEJDET MED PROBLEMBØRN" OG DERES FORÆLDRE OG FAMILIERNES "KAMP POR AT OVERTAGE KONTROLLEN OVER DERES EGET LIV. BOGEN ER OGSÅ ET OPGØR MED DET BEHANDLINGSSYSTEM, SOM OFTE FØRER TIL EN ØGET AFHÆNGIGHED AF BEHANDLERNE, HERRE EGET HUS" RUMMER TEORETISKE OVERVEJELSER OVER SYSTEMORIENTERET FAMILIEBEHANDLING, MEN ER SAMTIDIG KRYDRET MED ET VÆLD AF EKSEMPLER FRA ET UDVIKLINGSARBEJDE PÅ FAMILIEAFDELINGEN PÅ BEHANDLINGSHJEMMET DALGARDEN VED ÅRHUS.. HER FORSØGER MAN AT ERSTATTE FLERÅRIGE INDSKRIVNINGER AF BØRN PÅ DØGNAFDELINGER MED INTENSIV KORTTIDSBEHANDLING AF HELE FAMILIEN. HERRE I EGET HUS" HENVENDER SIG SÅLEDES TIL ALLE, DER ER INTERESSEREDE i BEHANDLING AF BØRN OG FAMILIER.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 56Billede af bogen Børns medbestemmelse i daginstitutionen

    Senest opdateret 12. april

    Børns medbestemmelse i daginstitutionen

    Af Søren Gundelach

    1 . udgave fra 1996-01-01 på forlaget Det Tværministerielle Børneudvalg

    Oplag: active

    ISBN: 87-6016-145-0

    Kategorier: Forvaltning, Pædagogik

    pris: 70 kr – stand: ★★★★★★

    Fin som ny - hæftet - 164 sider - TEKSTEN HER ER BOGENS FORORD. Forord - Initiativet til projektet Børn og unges aktive medvirken i samfundet blev taget af Regeringens Børneudvalg i december 1993. Baggrunden var, at Det Tværministerielle Børneudvalg i årene 1990-1991 gennemførte et tværfagligt projekt under titlen "Børn som Medborgere" i fem kommuner. Formålet med projektet var at styrke og fremme børn og unges indflydelse, medbestemmelse og ansvar i samfundslivet. Projektet Børn og unges aktive medvirken i samfundet bygger videre på erfaringerne fra projekt "Børn som Med- borgere", dog således at dette projekt er sket med udgangspunkt i de institutioner, børn færdes i dagligt, og i deres fritidsvalg: daginstitutioner, skoler, foreninger, bibli- oteker m.v. Formålet med projekt Børn og unges aktive medvirken i samfundet er: ⚫ at synliggøre børn og unge som medborgere ⚫ at skabe forståelse hos voksne for børn og unges interesser og ønsker ⚫ at styrke dialogen mellem børn og voksne ⚫at give børn og unge viden og erfaringer med de demokratiske processer og spilleregler Undervisningsministeriet, Kulturministeriet og Socialmi- nisteriet har samarbejdet om projektet. Projektet omfatter udover daginstitutionsområdet folkeskoler, idrætsforeninger og biblioteksområdet. På folkeskoleområdet har syv skoler været involveret og her er projektet afsluttet. Der arbejdes på at udgive en rapport, ligesom der arbejdes med en eventuel fortsættelse af projektet. På idrætsområdet har deltaget 11 idrætsforeninger og også her er der en rapport under udarbejdelse. Biblioteksområdet har i efteråret 1995 startet projektet med deltagelse af 11 biblioteker. På daginstitutionsområdet har daginstitutioner spredt geografisk i landet og dækkende: Vuggestue aldersintegrerede daginstitutioner, fritidshjem og skolefritidshjem samt 2 særlige daginstitutioner deltaget i projektet. 12 daginstitutioner har gennemført projektet og giver i denne rapport hver især et indblik i deres projekt. Det Tværministerielle Børneudvalg vil sige tak til projekt- institutionerne for et arbejde, som har kostet masser af energi, entusiasme og diskussioner i daginstitutionerne. I projektperioden har der været nedsat en styregruppe be- stående af Kulturministeriet og Socialministeriet og relevante organisationer på området.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 57Billede af bogen Tarzan i damejunglen

    Senest opdateret 12. april

    Tarzan i damejunglen

    Af Bertill Nordahl

    2. udgave fra 1995Forlaget Nielsens

    Oplag: active

    ISBN: 87-8990-018-9

    Kategorier: Børn & forældre, Personlig udvikling, Pædagogik

    pris: 105 kr – stand: ★★★★★★

    Fin som næsten ny - der har været skrevet navn I bogen men det er pænt dækket af - hæftet - 135 sider. - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: MANGE DANSKE DRENGE lever i en alarmerende situation: Deres verden er stort set kun befolket med kvinder. Det gælder både på institutionerne og hjemme, hvor far ofte er en fraværende skilsmissefar, en work-a-holic-far eller en af de vattede, skvattede og udflydende goplefædre, som Danmark er alt for fuld af. TARZAN I DAMEJUNGLEN handler om de problemer, som denne fatale kønsskævhed giver drengene (og pigerne!) og dermed det samfund, som de vokser op i. Bogen indeholder konkrete forslag til, hvordan pædagoger og foræl- dre kan ændre på situationen.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 58Billede af bogen Tænk engang - små børns bevidsthed, viden og læring

    Senest opdateret 12. april

    Tænk engang - små børns bevidsthed, viden og læring

    Af Alison Gopnik, Andrew N. Meltzoff & Patricia K. Kuhl

    1. udgave fra 2001Hans Reitzels Forlag

    Oplag: active

    ISBN: 87-7913-236-7

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik

    pris: 195 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 510 gram

    Pæn som næsten ny - hæftet - 308 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: "Gå op ad trappen, luk forsigtigt døren op og se ind i børneværelset. Hvad ser du? De fleste af os ser uskyld og hjælpeløshed, et ubeskrevet blad. Men i virkeligheden er det vi ser en uovertruffen hukommelse, den mest læringsparate mekanisme i verden." Næste gang du kikker ned i en vugge, så tænk over at det ikke kun er endnu et lille nuttet ansigt, du ser på. Hjernen bag de lysende blå eller brune øjne er langt mere sofistikeret end nogen computer. Tænk engang beskriver, hvordan og hvor meget spædbørn og små børn ved og lærer, og hvor meget forældrene lærer dem uden at tænke over det. Forfatterne sammenligner barnet med forskeren, der vurderer og justerer sine teorier i lyset af den nye viden, han hele tiden indsamler. Det samme gør det lille barn, når det skal lære at forstå, vurdere og kontrollere sine omgivelser. Tænk engang henvender sig til alle, der-privat eller professionelt - ønsker en velskrevet, lettilgængelig indføring i, hvad man i dag ved om små børns udvikling af bevidsthed, sprog og opfattelse af deres omverden. "Denne bog er en perle, en lykkelig kombination of viden, sund fornuft og fremsynethed båret af en grundlæggende humanistisk forståelse for, hvad det vil sige at være et menneske i en verden i forandring. Forfatterne repræsenterer ikke blot det ypperste inden for det videnskabelige område, der beskæftiger sig med udvikling, de tilfører også deres arbejde en dybere indsigt i de svære filosofiske spørgsmål, som til alle tider har forplumret vores opfattelse og forståelse af, hvad det vil sige at 'vokse op'. Jerome S. Bruner, professor i psykologi, New York University "Denne bog er et værdifuldt supplement til forældrenes boghylde. Den giver en klar beskrivelse af hvordan spædbørn og små børn lærer. Efter læsningen af den kan forældrene lade sig rive med af den oplevelse, det er at se helt små børn efterligne og lære 'reglerne' for kommunikation og sprogbrug. En interessant bog skrevet af tre glimrende 'baby watchers"." T. Terry Brazelton, M.D., Harvard Medical School "Denne bog er på en og samme tid en fremragende syntese af den seneste forskning om børns bevidsthed og et udfordrende argument for at små børn ligner aktive forskere. Der er få bøger om menneskelig udvikling, som så ubesværet henvender sig til både professionelle og forældre." Howard Gardner, ph.d.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 59Billede af bogen Flow og fordybelse

    Senest opdateret 12. april

    Flow og fordybelse

    Af Frans Ørsted Andersen

    1. udgave fra 2006 på forlaget Gyldendal

    Oplag: active

    ISBN: 87-0301-267-0

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik

    pris: 105 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 255 gram

    Som nu - 199 sider - hæftet - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: I de senere år har en ny bevægelse inden for psykologien kaldet "positiv psykologi" set fokus på menneskets positive, kreative og kommunikative egenskaber og potentialen fx evnen til fordybelse, optimisme, innovation og evnen til at opnå eller komme i flow. I bogen fortælles om den ungarske teoretiker Mihaly Csikszentmihalyis udvikling af fow-teorien, og flow-begrebet sættes relation til hjernens funktion samt til beslægtede teorier inden for psykologien. Desuden beskæftiger den sig med æstetiske læreprocesser, kreativitet og optimale læringsmiljøer. Bogen henvender sig primært til studerende på pædagog- og lærerseminarierne og de pædagogiske diplomuddannelser

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
  • 60Billede af bogen Kunsten at sige nej med god samvittighed

    Senest opdateret 12. april

    Kunsten at sige nej med god samvittighed

    Af Jesper Juul

    fra 2006 på forlaget Apostrof

    Oplag: active

    ISBN: 87-5910-604-2

    Kategorier: Børn & forældre, Psykologi, Pædagogik

    pris: 105 kr – stand: ★★★★★★

    Vægt: 210 gram

    Perfekt ubrugt stand - hæftet - 95 sider - TEKSTEN PÅ BOGENS BAGSIDE: Kunsten at sige nej handler om at tage ansvar for sig selv - også af hensyn til andre. Kunsten at sige nej er at lære at afgrænse og definere sig selv uden at krænke eller såre andre. I det lange løb er det kun muligt at sige et helhjertet ja til sig selv og hinanden, hvis vi også føler os frie til at sige nej, når det er det mest autentiske svar. Kunsten at sige nej er skrevet i dyb respekt for en forældregeneration, der som den måske første i verdenshistorien skal skabe deres forældrerolle indefra - fra deres egne tanker, følelser og værdier, fordi de hverken har en kulturel eller en saglig konsensus uden for sig selv, som de kan støtte sig til eller kopiere. Samtidig skal de forsøge at skabe parforhold, som er ligeværdige og på en og samme tid båret af respekten for det enkelte menneske og fællesskabets krav om forpligtelse og samarbejde. Hvis det skal lykkes, må man lære sig kunsten at sige nej.

    Se flere bøger kun fra denne bogsælger.

    Se mere om bogenKøb bog
betalings kort